Rynek makaronów w Polsce jest dość stabilny.
Trendy, które najsilniej oddziałują na rynek makaronów to:
- gotowanie w domu – konsumenci zmuszeni przez obecną sytuację pandemiczną więcej posiłków zaczęli przygotowywać w domach i poszukują inspiracji kulinarnych,
- lokalność produkcji – konsument preferuje polskie produkty i dokładnie sprawdza kraj wytworzenie produktu oraz pochodzenie jego składników,
- walory zdrowotne posiłków – konsument poszukuje dodatkowych wartości odżywczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie organizmu,
- czysta etykieta – nacisk na stosowanie naturalnych dodatków oraz tworzenie produktów bez chemicznych dodatków,
- stały budżet – konsumenci pilnują swoich wydatków, często posiadają nieprzekraczalny budżet wydatków żywieniowych.
Silnym trendem na rynku spożywczym jest moda na zdrowe odżywianie i różnego rodzaju diety, takie jak bezglutenowa, niskowęglowodanowa czy wegańska. Ma to swoje bezpośrednie przełożenie na ofertę produktową - licznie pojawiają się produkty typu BFY (Better-For-You), bazujące na pełnych ziarnach, zbożach alternatywnych, roślinach strączkowych czy bezglutenowych składnikach oraz warzywach.
Kolejnym znaczącym trendem dla kategorii jest koncentracja na polskości produkcji. Zgodnie z deklaracjami konsumentów w zakresie pochodzenia produktów bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na zakup jest kraj pochodzenia produktu oraz jego składników. Produkty lokalne cieszą się popularnością ze względu na swoje walory smakowe, jak również chęć wsparcia miejscowych producentów.
Omawiając aktualne trendy rynkowe nie sposób nie wspomnieć o rosnącej świadomości konsumentów w zakresie niemarnowania żywności. Trend „zero waste” obserwowany jest nie tylko w zakresie dywersyfikacji opakowań przez producentów: standardowe, familijne lub typu „porcja na raz”, ale także jako społeczny trend promujący odpowiedzialne zakupy (kupuj tyle, ile zjesz) oraz edukujący kulinarnie w zakresie pełnego wykorzystania produktów spożywczych.